Засідання професійної спільноти

27.03.2024 року відбулось засідання професійної спільноти вчителів біології та хімії. На засіданні розглядались такі питання: "Використання методу проєктів при вивченні біології, екології та пізнаємо природу" (Шипота Антоніна Володимирівна, вчитель біології Марганецького ліце. №6), "Особливості підготовки та участі здобувачів освіти у ІІІ етапі (обласному) Всеукраїнських учніввських олімпіад з екології" (Іванова Оксана Ярославівна, вчитель біології та хімії Марганецького ліцею №11), "Активація творчих здібностей учнів на уроках хімії як засіб формування ключових компетентностей учня ХХІ-го століття" (Дороніна Ксенія Володимирівна, вчитель біології та хімії Марганецького ліцею №7). Та доповіді колег Машко Аліни Сергіївни, вчителя біології Марганецького ліцею №11 і Єсипової Наталі Сергіївни, вчителя біології Марганецького ліцею №9 на тему "Особливості підготовки здобувачів освіти до міського та обласного (ІІ та ІІІ) етапів предметних олімпіад (хімія, біологія, екологія)".
20.02.2024 рік. відбулося засідання професійної спільноти вчителів біології та хімії на тему "Вибір підручників"
02.11.2023 року відбулось засідання професійної спілньоти вчителів біології та хімії, на якому виступила Дороніна Ксенія Володимирівна, вчителька хімії та біології Марганецького ліцею №7 із доповіддю на тему: «Використання цифрових технологій та технологій дистанційного навчання під час вивчення хімії та біології в умовах війни». Доповідь була присвячена важливому аспекту сучасного життя – діджиталізації. Ксенія Володимирівна ознайомила присутніх про цифрові технології, які можна та корисно використовувати під час проведення дистанційних занять з хімії та біології. Розповіла про такі технології, як: Classtime, Padlet, Learning.Apps.org, використання QR-кодів, Phet interactive simulations, Wordwall, Genially education тощо. Друге питання: «Особливості підготовки здобувачів освіти до предметних олімпіад з біології, хімії та екології» (керівник професійної спільноти Іванова О.Я.).
07.09.2023 року відбулась онлайн-зустріч керівників професійних спільнот, яку організував Марганецький центр професійного розвитку педагогічних працівників Марганецької міської ради Дніпропетровської області. Під час зустрічі обговорювались питання основних напрямів діяльності центру.
25.08.2023 року відбулося об’єднане засідання професійної спільноти вчителів біології і екології та вчителів хімії. Запрошеними гостями засідання були представники із обласного центру МАН, які професійно проінформували про роботу МАН, особливості залучення обдарованих дітей до роботи, про організацію та написання дослідно-експериментальних робіт. Також, були представники з обласної "Природничої школи", де учасники засідання детально ознайомились з можливостями, які відкриваються перед здобувачами освіти в різних галузях природничого напряму. В кінці засідання всі учасники були ознайомлені з планом роботи на 2023-2024 н.р.
02.06.2023 року керівник професійної спільноти вчителів біології, Іванова О.Я. провела засідання на тему "Особливості НМТ у 2023 році". Також, під час засідання, колеги ділились результатами своєї роботи, обговорювали труднощі, з якими стикались протягом навчального року, ділились способами подачі навчального матеріалу здобувачам освіти.
Виступ на ПС вчителів хімії на тему: «Використання сучасних інформаційних технологій у викладанні біології. Добірка інтерактивних онлайн-ресурсів для вчителя біології Підготувала вчитель біології Марганецького ліцею №7 Ксенія ДОРОНІНА Марганець, 2023 рік Використання сучасних інформаційних технологій у викладанні біології У статті проаналізовано методичні аспекти використання сучасних інформаційних технологій у процесі викладання біології. Розкрито особливості застосування інформаційних технологій на уроках біології, наведено приклади комп’ютерних програм для ефективного засвоєння навчальної інформації. З’ясовано, що інформаційні технології є потужним засобом активізації пізнавальної активності учнів, інтелектуального й особистісного розвитку. Ключові слова: інформаційні технології, комп’ютерні програми, мультимедійні засоби, технічні засоби навчання. Одним із основних завдань шкільного предмета «Біоло¬гія» є формування наукового світогляду, розвиток розумових здібностей та якостей особистості (пізнавального інтересу, спостережливості, уяви, уваги, пам'яті, теоретичного стилю мислення), прагнення до самоосвіти, самопізнання, само¬вдосконалення, учнів у різних видах діяльності. У пояснювальній записці до навчальної програми «Біологія» 6-9 класи зауважено, що «кожен навчальний предмет, і біологію зокрема, слід розглядати як засіб розвитку особистості учня ». Реалізація чинної програми вимагає від учителя організації пізнавальної діяльності школярів на уроці, на¬цілює його на розвиток інтелектуальних здібностей, творчої особистості, формування ключових компетентностей. На підставі компетентнісного підходу, знання з біології мають бути не багажем «про всяк випадок», а ключем до розв’язання проблем, забезпечення успішної самореалізації в соціумі, облаштування особистого життя. Проте вивчення об'єктів живої природи, процесів жит¬тєдіяльності часто потребує використання натуральних об'єктів, таблиць, ілюстрацій підручника, що не завжди дають змогу педагогу пояснити суть біологічного явища або продемонструвати його. Тому, щоб забезпечити повноцінне засвоєння знань, умінь та навичок, нагромадження життєвого досвіду, з метою формування в учнів навчально-інтелектуальних умінь, у практичній діяльності вчителю біології слід використовувати сучасні інформаційні технології. Слід визнати, що орієнтація на використання інноваційних технологій, інформатизація навчального процесу – один з пріоритетів реформування і розвитку середньої освіти в Україні. Нині відбувається накопичення досвіду, пошук шляхів підвищення якості навчання і нових форм використання ІКТ у різних освітніх процесах для формування інформаційної компетентності учнів, розвитку критичного і логічного мислення, пізнавальної активності та творчих здібностей учнів. Проте існують певні труднощі використання ІКТ в освіті. Вони перш за все пов язані з відсутністю не тільки методичної бази їх використання, а й методології розробки ІКТ для навчального процесу. Отже, мета статті проаналізувати досвід застосування компютерних методичних систем на уроках біології та показати перспективи володіння навичками використання ІКТ в освітньому процесі. Сучасні інформаційні технології  це сукупність засобів, методів і прийомів збирання, зберігання, опрацювання, подання та передавання повідомлень, що розширює знання людей та розвиває їхні можливості щодо управління технічними та соціальними процесами. У методичній літературі досить часто термін інформаційні технології ототожнюється з інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ). ІКТ це сукупність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі та подання інформації, що розширює знання людей і розвиває їхні можливості щодо керування технічними і соціальними проблемами. Інформаційні технології відкривають кожному, хто навчається, доступ до практично необмеженого обсягу інформації, що забезпечує безпосередню включеність в «інформаційні потоки». Переробка інформації за допомогою комп’ютерів і вироблення нових знань, співвіднесених із метою користувачів, є функціональним призначенням ІКТ. Психолого-педагогічні дослідження відкрили величезний дидактичний потенціал інформаційних технологій, довели, що їх використання дає змогу значно підвищити ефективність засвоєння матеріалу, оскільки під час роботи з такими засобами навчання в учнів активізуються всі види розумової діяльності. Переваги інформаційних технологій у порівнянні з іншими засобами навчання полягають у використанні їх у навчальному процесі як інтерактивного багатоканального інструмента пізнання. Використання інформаційних технологій на уроці біології здійс¬нюємо за різними схемами відповідно до потреб конкретного уроку, рівня володіння різними програмними продуктами та наявності сертифікованих програм. Підходи до використан¬ня інформаційних технологій на уроках біології можна зобразити у вигляді схеми (рис.1): Рис.1. Шляхи використання інформаційних технологій на уроках біології (розроблено Н.Білецькою. Умовно інформаційні технології представлені електронними засобами навчального призначення, педагогічними програмними засобами навчання, мережею Інтернет, ресурсами текстових редакторів і т.д. Біологія, як шкільна дисципліна, має вагомий потенціал для використання сучасних інформаційних технологій, оскільки дає багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших ме¬тодів і прийомів роботи з інформацією. Викладання біології пов’язане з вико¬ристанням великого обсягу різноманіт¬ної інформації, внаслідок чого застосу¬вання комп’ютерної техніки особливо ефективне, оскільки дає змогу ефективно опрацювати цю інформацію і подавати її у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між різними об'єкта¬ми і явищами, будовою та функціями. Форм подачі матеріалу, які викори¬стовує вчитель біології на уроці з використанням комп’ютерних технологій багато: це презентація, електронні підручники, віртуальні практичні та лабораторні роботи, тести, тренінги. Залежно від дидактичної мети розрізняють такі типи комп’ютерних програм (таблиця 1): Таблиця 1. Типи комп’ютерних програм, які застосовуються при викладанні біології Тип комп'ютерної програми Дидактична мета Програма-тренажер Вироблення технічних навичок розв'язування задач. Включають режими демонстрації прикладів-зразків, самостій¬ної роботи і самоконтролю Навчально-демонстра¬ційні програми Ознайомлення з новим матеріалом у вигляді окремих, логічно поєднаних блоків. Після кожного блоку подаються запитання для перевірки ефективності його засвоєн¬ня учнями Імітаційно-моделююча програма Вироблення навичок розв'язування про¬блеми, проведення експериментів над біо¬логічними об'єктами й обробки результатів експерименту Навчально-ігрова програма Активізація індивідуальної або групової пізнавальної діяльності учнів Комп'ютерний довідник Пояснення біологічних термінів і понять Програма для самоконтролю Виявлення рівня навчальних досягнень учнів Інформаційні технології на основі мультимедійного контенту (текст, звук, графіка, анімація) в руках учителя біології стають дуже дієвим технічним засобом навчання. Використовуючи мультимедійні засоби навчання, учитель має змогу на високому рівні розвивати вербально-логічний, наочно-дієвий, просторовий, візуальний тип мислення, завдяки тому, що поєднується слухове й зорове сприйняття інформації. Системне використання мультимедійних та інших технічних засобів навчання можливе протягом вивчення будь-якої навчальної теми, зокрема, це можуть бути:  відео- й анімаційні фрагменти демонстрації біологічних явищ;  комплекти завдань для самостійної та групової роботи зі зразками розв’язувань і можливість перевірки результатів;  включення в хід уроку історичного, довідкового, табличного матеріалу;  набори нестандартних творчих завдань креативного типу для виконання яких учням потрібно мати можливість проводити додатковий пошук та здійснювати перетворення інформації;  анімаційні демонстрації, які використовуються у процесі пояснення, закріплення, систематизації навчального матеріалу. Особливу увагу слід приділити пред¬метним віртуальним екскурсіям, які допомагають підвищити пізнавальну діяльність учнів, створити сприятливі умови для унаочнення та пояснення на¬вчального матеріалу: симуляція і демонстрація таких процесів, які неможливо або важко побачити під час справжньої екскурсії; подача великого обсягу на¬вчальної інформації за порівняно неве¬ликий проміжок часу (15-20 хвилин); можливість концентрації уваги учнів на найсуттєвішому. Здійснюється цей тип комп’ютерних послуг завдяки доступу до ресурсів Інтернету, джерела з яких учителі біології використовують для роз-робки віртуальних екскурсій по музеях, заповідниках, ботанічних садах. Особливий інтерес викликають уро¬ки повторення, коли мультимедійні засоби вносять в урок цікаву новину, збуджують увагу учнів, коли вони використовуються вперше або замість окремих фрагментів, які використовувалися під час пояснення. Використовувати сучасні інформаційні технології можливо на будь-якому етапі уроку біології (таблиця 2). Таблиця 2 Використання інформаційних технологій на етапах уроку біології Етап уроку Трив. етапу Форми і методи освітньої діяльності Результат Діяльності 1. Актуалізація опорних знань 2 хв. Фронтальне Опитування Повторення раніше вивченого 2. Перевірка домашнього завдання 7 хв. Групова робота з використанням ПК, виконання індивідуальних рівневих завдань, слайдової програми на мультимедійній дошці Підтримання рівня пізнавальної зацікавленості 3. Мотивація навчальної діяльності 1 хв. Інтеграція різнопредметних знань Активізація процесу навчання 4.Поглиблення знань з теми 10 хв. Самостійна групова робота учнів над темою Заповнення таблиці «Порівняння ДНК і РНК» 5. Закріплення нового матеріалу 14 хв. Групова робота учнів (за рівнем знань): робота з тестовою комп’ютерною програмою; робота з рівневими індивідуальними завданнями на картках; робота з індивідуальними завданнями різного рівня на слайдах мультимедійної програми Закріплення нових знань на практиці 6. Творче завдання 6 хв. Групова робота учнів над завданням «Як ви розумієте слова...» Творчі роботи в зошитах 7. Домашнє завдання 4 хв. Диференціація завдань Повторення і закріплення вивченого матеріалу 8. Оцінювання знань 1 хв. Об’єктивність, аргументація оцінок Встановлення рівня навчальних досягнень учнів М.Карнаухова наводить цікаві приклади уроків біології з викорис-танням комп’ютерних програм контролюючого, роз¬вивального характеру. Такі програми легко вписують¬ся в традиційний урок і дозволяють вчителю організувати нові, нетрадиційні види навчальної діяльності учнів. Урок-дослідження. На цьому уроці учні самостійно проводять невелике дослідження, використовуючи комп’ютерну модель, і отримують необхідні результати. Учитель формулює тему і мету дослідження, що проводять учні, а також теоретичні пи¬тання, відповідь на які дозволить учням продемонст¬рувати розуміння проблеми. Інтегрований урок. Учитель пропонує учням ни¬зку індивідуальних та групових завдань і задач різного типу. Серед них можуть бути:  комп’ютерні тестові завдання різних рівнів оці¬нювання декількох варіантів;  теоретичні питання, відповіді на які можна перевірити у разі звернення до мультимедійної дошки з комп’ютерною моделлю явища чи схеми;  питання, спрямовані на розуміння проілюстро¬ваного моделями, схемами теоретичного матері¬алу на мультимедійній дошці. Урок  комп’ютерна лабораторна робота. На цьому уроці натуральні об’єкти замінюються адекватними комп’ютерними моделями, які дозволяють вивчи¬ти біологічні процеси та явища, забезпечують надійність та безпечність проведених експериментів [5, с.31]. Однак вчителю біології не слід забувати, що конструювання уроку з викорис¬танням інформаційних технологій потребує детальної підготовки кожного його елемента за певним алгоритмом: 1) Постановка завдань на викорис¬тання інформаційно-комунікаційних технологій на уроці. 2) Аналіз змісту уроку на можли¬вість та доцільність використання інформаційних технологій з метою оптимізації навчальної діяльності. 3) Структурування завдань. 4) Прогнозування результатів діяль¬ності, організованої засобом інформаційно-комунікаційних технологій. 5) Визначення інформації, що забез¬печує вирішення навчальних завдань засобом інформаційно-комунікаційних технологій. 6) Формулювання основних вимог до навчальної інформації. 7) Виявлення джерел навчально важливої інформації. 8) Вибір засобів інформаційних технологій, адекватних поставленим завданням. 9) Співвідношення функціональних можливостей засобів інформаційних технологій з метою діяльності та віковими особливостями учнів. 10) Визначення умов використання засобів інформаційних технологій. 11) Розробка методики використання інформаційних технологій в процесі вирішення завдань. 12) Визначення етапів вирішення завдань засобом інформаційних техно-логій. 13) Аналіз результатів вирішення навчальних завдань за допомогою інформаційних технологій/ Щодо навчання біології сучасні інформаційні технології можуть бути використані для формування основних понять, необхідних для розуміння мікросвіту (будова клітини, ДНК і РНК), важливих біологічних понять (дія ферментів у процесі травлення) і т.д. Досвід застосування інформаційних технологій у навчанні біології в школі дозволяє стверджувати, що для одержання високого навчального ефекту важливо їхнє систематичне використання, як на стадії вивчення матеріалу, так і на стадії оперативного контролю за засвоєнням знань, а для цього також необхідний різноманітний асортимент педагогічних програмних засобів. Застосування інформаційних технологій повністю змінює методику проведення уроків, але й надає змогу урізноманітнити і застосувати ефективніші та раціональніші методичні прийоми. Втім на даному етапі розвитку вітчизняної освіти інформаційні технології у викладанні біології в школі використовуються рідко. На нашу думку, одна з основних причин, що перешкоджає широкому впровадженню комп’ютерних технологій в основній школі,  недостатній асортимент методично обгрунтованих мультимедійних педагогічних програмних засобів, а також рекомендацій з їх використання. Цілком очевидно також, що інформаційні технології не матимуть широкого використання в школі без належної підготовки вчителів, створення матеріальної та дидактичної бази. Водночас, вважаю, що інформаційні технології значно впливають на всі сторони навчання: на його зміст, методи, організаційні форми і навіть рольове призначення вчителя. Ось чому вчителі повинні бути психологічно й професійно підготовленими до можливої зміни змісту й структури їхньої діяльності, стати активними учасниками комп’ютерної науково-технічної революції в галузі освіти. Висновок. Застосування інформаційних технологій у на¬вчальному процесі дає змогу підвищити рівень індивідуалізації навчання і глибину освоєння знань, полегшує поточну й підсумкову перевірку знань учнів. Інформаційні технології створюють інтегроване інформаційне середовище, в якому користувач знаходить якісно нові можливості, спроможні відігравати роль дієвого засобу активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів. Використання нових інформаційних технологій у процесі навчальної діяльності дає змогу досягнути якісно вищого рівня наочності уроків біології, значно розширює можливості активізації діяльності школярів, а безперервний зворотній зв’язок оживлює навчальний процес, сприяє підвищенню його динамізму, що зрештою призводить до формування позитивного ставлення учнів до вивчення біології. Сьогодні система освіти переживає новий виклик – дистанційне навчання. Поділюсь із вами ресурсами, які можна застосувати під час вивчення біології. https://naurok.ua/ – онлайн-ресурс, на якому можна знайти все – розробки уроків, презентації, різні вебінари як для вчителів, так і для батьків та дітей. Також тут є розробки тестів, які можна проходити відразу на платформі. https://learningapps.org/ – платформа, яка містить різні завдання практичного та теоретичного характеру. На learningapps можна проходити тести, створювати пазли, проходити ігри. Learningapps дозволяє обрати рівень завдань – від початкової школи до післядипломної освіти. Ця платформа дає можливість розбавити рутинні завдання. https://www.scilab.org/ – інтерактивна платформа для вчителів та учнів. Додаток scilab дає можливість створювати 3D-моделі та графіки різних процесів. Ця платформа дуже добре працює під час вивчення генетичних закономірностей для підрахунку статистичних даних та моделювання різних біологічних систем (популяцій, екосистем, біоценозів та ін.). Scilab вимагає знань англійської мови, тому вона дещо складна в освоєнні. e-Anatomy – інтерактивний додаток, який побудований в стилі атласу із анатомії. В цьому додатку розміщені зображення, зрізи тканин та органів людини. Дуже добре підійде для вивчення курсу «Анатомія людини» у 8-му класі. «Цікава наука» – YouTube канал, на якому можна подивитись інтерактивні та анімаційні фільми і короткі відео про досягнення біології, функціонування тих чи інших систем. Цікава наука підійде для всіх вікових груп дітей. TeamLabBody – перший онлаqн-додаток, в якому розміoені 3D-моделі тіла людини. За допомогою цього застосунку можна вивчати анатомію, фізіологію. Цей додаток дозволяє "пощупати" тіло людини та відчути всі його особливості, ніби наяву. Додаток створений на оснвоі аналізів МРТ, справжніх тіл та їх функцій в реальному часі. Японським розробниками вдалось втілити в реальність можливість дослідити тіло самостійно. Програма ідеально підійде для вивчення "Біології людини" у 8-му класі, а також буде корисна для студентів природничих та медичних факультетів. FlorAnimal – сайт із розробками онлайн-тестів з біології. На цьому сайті зібрано безліч тестових завдань різного характеру та складністю різного рівня. Цей ресурс вчитель може використати для перевірки знань учнів під час онлайн-уроку, а учні самостійно здійснювати перевірку своїх можливостей та якість засвоєння нового матеріалу. Kahoot! – навчальна програма, що складається з ігор. Тут можна зробити серію запитань з кількома варіантами відповідей. Формат і кількість запитань залежать від автора. Є можливість додавати відео, зображення та діаграми. Це невеликий перелік ресурсів та онлайн-платформ, які допоможуть полегшити дистанційне навчання для вчителів та учнів. Сподіваюсь, що ви перебуваєте в гарному здоров'ї та чудовому настрої! Бережіть себе! 21.04.2023 року Іванова О.Я., керівник професійної спільноти вчителів біології, провела засідання, на якому вчителі, які викладають в 10-11 класах, визначались з вибором авторів підручника "Біології і екологія" на 2023-2024 н.р. Також, колега, Шипота Антоніна Володимирівна, вчителька Марганецького ліцею №6, яка атестується в цьому навчальному році, ділилась досвідом та результатом своєї роботи за атестаційний період. В кінці засідання обговорювались питання щодо участі обдарованих учнів в роботі МАН разом із своїми керівниками (учителями та викладачами вищих навчальних закладів)
22.11.2022 року відбулося засідання професійних спільнот учителів біології на тему "Особливості роботи вчителя в онлайн-форматі з обдарованими дітьми". Під час засідання відбулось обговорення щодо підготовки дітей до учнівських олімпіад та особливості роботи з такими дітьми у воєнний час.
27.08.2021 року (в п’ятницю) о 09.00 відбулось засідання професійних спільнот №1 учителів біології на тему «Аналіз роботи вчителів біології за 2020- 2021 н. р. Обговорення затвердження плану роботи професійних спільнот на 2021- 2022 н. р.». Кожен вчитель доповідав на тему «Перспективи розвитку екологічного та дослідницько-експериментального напрямів освіти», використовуючи власні приклади практичних навичок під час уроків біології та в позаурочний час із застосуванням STEM-технологій.
Аналіз роботи міського методичного об’єднання вчителів біології та екології за 2020-2021 н.р. Протягом 2020-2021 н.р було проведено Івановою О.Я. (керівником) три онлайн-засідання ММО вчителів біології. Перше-серпневе ММО вчителів біології відбулось 26.08.2020 року (платформа ZOOM),на якому обговорювали затвердження плану роботи ММО на 2020-2021 н. р.; ознайомились з перспективами роботи ММО; аналізували результати діяльності вчителів біології за 2019-2020 н. р.; обговорювали "Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти" особливості викладання біології під час дистанційного навчання; розглянули шляхи вдосконалення роботи вчителів під час використання елементів онлайн-режиму та під час очного навчання. Також під час засідання відбувся аналіз результатів міського та обласного етапів предметних олімпіад. В кінці засідання всі учителі ділились досвідом роботи під час дистанційного навчання (використання ZOOM,Classroom та інших платформ). 05.01.2021 року відбулась відеоконференція в Google Meet –засідання ММО №2 на тему «Організація освітнього процесу в умовах карантинних обмежень». Під час онлайн-конференції розгладались такі питання: організація освітнього процесу з використанням «змішаних форм навчання» та технологій дистанційного навчання у період карантину; переваги та недоліки роботи під час карантинних обмежень та різне ( запитання щодо поповнення блогу «Міського методичного об’єднання вчителів біології та екології м. Марганця», МАН-роботи та ін.). 03.06.2021 року відбулось онлайн-засідання ММО №3 на тему: "Підсумки та результати 2020-2021 н.р." на платформі Google Meet. Під час роботи обговорювались такі питання:підсумки та результати 2020-2021 н.р. (доповідала керівник ММО вчителів біології Іванова О.Я.); шляхи підвищення ефективності навчального процесу під час змішаного навчання (офлайн і онлайн)-доповідали учителі біології; затвердження плану роботи ММО на 2021-2022 н. р. та різне. Блог поповнювався протягом навчального року. 03.06.2021 року відбулось онлайн-засідання ММО №3 на тему: "Підсумки та результати 2020-2021 н.р." на платформі Google Meet. Засідання проводила керівник ММО Іванова О.Я. Під час роботи обговорювались такі питання:підсумки та результати 2020-2021 н.р. (Іванова О.Я.),шляхи підвищення ефективності навчального процесу під час змішаного навчання (офлайн і онлайн)-доповідали учителі біології,затвердження плану роботи ММО на 2021-2022 н. р.,різне.Доповідь Бабіч В. М., вчитель біології та географії ЗОШ№12. «Шляхи підвищення ефективності навчального процесу під час змішаного навчання (офлайн і онлайн)» Світова пандемія COVID-19 показала неготовність не тільки українського, а й світового суспільства працювати в умовах суворого карантину. Це стосується всіх сфер життя - і промисловості, і транспорту, і медицини, і сфери надання освітніх послуг, до якої ми належимо. Хоч тут, порівняно з першою хвилею вірусу, намітилися деякі позитивні зміни у навчанні - учні разом з учителями потихеньку освоїли ази роботи з платформами дистанційного навчання, отримали необхідні навички пошуку та обробки інформації на електронних носіях, роботи з онлайн-тестами тощо, але сказати, що дистанційне навчання зможе замінити звичну систему «вчитель - учень» в шкільному навчанні не можна. Декілька пунктів з цього приводу: 1. Немає 100% охвату учнівської аудиторії через слабку підтримку державою матеріально-технічної бази як учнів, так і вчителів. У мене самого 90% уроків на «дистанційці» пройшло через телефон, у дітей – також. 2. Не розроблено великої кількості матеріалу, який можна використати під час онлайн-уроків; часто вчитель сам повинен розробляти ці уроки, витрачаючи велику кількість часу на пошук, переосмислення матеріалу, створення наглядного продукту у допомогу до уроку. 3. Мені важко давалося створення тестових завдань, бо не було навичок роботи з цим типом програм, і % дітей, які скористалися цими тестами теж був низьким. 4. Головне – погана справа з такою частиною уроку, як закріплення матеріалу – розповісти можна, показати можна, знайти цікаві, наглядні сюжети можна, але як «прогнати» декілька разів цей матеріал через голови учнів, коли в тебе брак часу – дітям же треба ще продивитися фільм, що ти їм знайшов і рекомендуєш для перегляду. (А порізати цей фільм на частинки і показати те, що я б хотів, не вмію! Треба проситися на курси…) 5. Дуже слабка співпраця не в учителя з батьками, а в держави з батьками – більшість з них самі дивляться на дистанційні форми, як на китайську грамоту і мало що розуміють… Як вони зраділи, коли діти пішли врешті-решт до школи… А є ще багато тих, у кого батьки на заробітках за межами країни – хто допоможе учителю, проконтролює виконання завдання? Потрібна детальна систематична роз’яснювальна робота з батьками, комп’ютерний лікбез для широких верств старого населення, підтримка матеріальна, а не цвірінькання з телевізору про високі ідеали. Учитель і учень залишились поки що наодинці зі своїми проблемами і як можуть, так і вирішують їх самотужки. Про шляхи трохи написав, але про це треба подумати трохи згодом, коли з голови вивітряться проблеми цього навчального року, і буде випущений мій 11 клас. Поки – всі сили сюди. Бабіч В. М., вчитель біології та географії ЗОШ№12.
05.01.2021 року відбулась відеоконференція в Google Meet -засідання методичного об’єднання №2 на тему«Організація освітнього процесу в умовах карантинних обмежень», яку провела Іванова О. Я.- керівник міського методичного об’єднання вчителів біології м. Марганця. Під час онлайн-конференції розгладались такі питання: організація освітнього процесу з використанням «змішаних форм навчання» та технологій дистанційного навчання у період карантину; переваги та недоліки роботи під час карантинних обмежень та різне ( запитання щодо поповнення блогу «міського методичного об’єднання вчителів біології та екології м. Марганця», МАН-роботи та ін.).
Онлайн-засідання. Серпневе ММО вчителів біології 26.08.2020 року. Відбулось серпневе засідання ММО 2020-2021 н.р.,на якому обговорювали затвердження плану роботи ММО на 2020-2021 н. р.; ознайомились з перспективами роботи ММО;аналізували результати діяльності вчителів біології за 2019-2020 н. р.; обговорювали "Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти" особливості викладання біології під час дистанційного навчання; розглянули шляхи вдосконалення роботи вчителів під час використання елементів онлайн-режиму та під час очного навчання. Також під час засідання відбувся аналіз результатів міського та обласного етапів предметних олімпіад. В кінці засідання всі учителі ділились досвідом роботи під час дистанційного навчання (використання ZOOM,Classroom та інших платформ).

 

03 листопада 2019 року у Марганецькій спеціалізованій природничо-математичній школі № 11 І-ІІІ ступенів  відбувся ІІ етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з біології для учнів міста

Після перевірки олімпіадних робіт відбулось засідання № 2 міського методичного об,єднання,  на якому вчителі біології разом з методистом Зимненко П. Ф.    розглянули наступні запитання:


-  способи  покращення якості знань учнів з предмету біології;

- підготовка учнів до олімпіади з екології, робота над проектами;
-вимоги до виконання проектної роботи та особливості її оформлення



 

27 серпня 2019 року в  Марганецькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 7 відбулось засідання міського методичного об’єднання вчителів біології  на тему «Нова українська школа. Науково-методичний супровід впровадження». За планом та  тематикою засідання розглядали  такі запитання:      
-  аналіз  роботи  методичного об'єднання, результати та підсумки за 2018-2019 н. р.
-         обговорення затвердження плану роботи ММО на 2019-2020 н. р.;
-         обговорення запитань щодо особливостей викладання біології в 11 класах;
-         шляхи вдосконалення роботи вчителів щодо підвищення ефективності в набутті учнями міцних знань (Доповідали вчителі біології  Жур Олена Анатоліївна та Гупка Анастасія Віталіївна);
-         обговорення рекомендацій щодо освіти в НУШ;
-         робота над наповненням блогу  МО вчителів біології 


              
 

Доповідала Жур Олена Анатоліївна

 Навчально-виховний комплекс                                                                                 
«Марганецька загальноосвітня школа                                                                                
 І-ІІІ ступенів № 5 – дошкільний навчальний заклад»                                 
 Марганецької міської ради Дніпропетровської області                                           









Доповідь на тему

Шляхи вдосконалення роботи вчителя біології, щодо підвищення ефективності в набутті учнями міцних знань












Підготувала
вчитель біології
Жур О.А.






2019 рік


1 вересня 2018 року в Україні розпочато впровадження реформи Нової української школи. Якщо коротко, то це перехід від школи, орієнтованої на отримання знань, до компетентісного підходу в навчанні.
Ми живемо в XXI сторіччі, де важливо бути креативним, уміти критично мислити і працювати в команді!
Задачі, які повинен уміти вирішувати вчитель нової формації

Учити новому мисленню, методам пізнання й самоорганізації;
Уміти підвести до дверей, дати ключ і навчити учня як учасника освітнього процесу користуватись цим інструментом. Пам'ятати: ніхто, крім самого учня, не зможе ввійти у світ знань;
Навчити учня самостійно розглядати явища цілісно й у динаміці;
Навчити учня самоорганізації та показати йому реальний шлях до самореалізації по спіралі:

Провідною метою кожної освітньої реформи, в тому числі нинішньої, є підвищення якості освіти.
Чинниками, які забезпечують якість загальної середньої освіти є: повне і своєчасне охоплення навчанням усіх дітей молодшого шкільного віку; осучаснення та оздоровлення освітнього середовища; використання досягнень дошкільного періоду;   впровадження методик особистісно і компетентнісно зорієнтованого навчання; виховання і розвитку  учнів.
Тож, учителю варто  орієнтуватися на головні компоненти  Концепції нової української школи:
1. Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві.
2. На потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.
         3. Наскрізний процес виховання, який формує цінності.
4. На педагогіку, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.
Під час організації освітнього процесу необхідно:
змінювати роль педагога, як керівника освітнього процесу (учень  є активним  співавтором уроку);
надавати перевагу дослідницьким та активним формам роботи;
опановувати  продуктивні способи діяльності;
максимально використовувати особистий досвід учня;
розвивати критичне мислення;
– формувати мотивацію до навчання.
Актуальними для реалізації ідей нової української школи є:
орієнтація на інтереси та досвід учнів, активність учнів у навчальному процесі, створення навчального середовища, яке б перетворило навчання на яскравий елемент життя дитини;
       практична спрямованість навчальної діяльності, взаємозв’язок особистого розвитку дитини з її практичним досвідом; 
відмова від орієнтації навчально-виховного процесу на середнього школяра і обов’язкове врахування інтересів кожної дитини;
виховання вільної незалежної особистості;
забезпечення свободи і права дитини в усіх проявах її діяльності, урахування її вікових та індивідуальних особливостей, забезпечення морально-психологічного комфорту дитини.
У зв’язку з тим, що в шкільному житті зростає  частка групової ігрової, проектної і дослідницької діяльності, мають бути урізноманітнені варіанти упорядкування освітнього простору. Крім класичних варіантів класних кімнат доцільно використовувати новітні, наприклад, мобільні робочі місця, які можна легко трансформувати для групової роботи.
Удосконаленню освітнього процесу у початковій школі сприятиме відмова від застарілих підходів: фронтальних форм організації освітнього процесу, класичного розташування учнів у класі, статичних поз на заняттях і уроках та інше. Для забезпечення оптимальної рухової активності дітей доцільно передбачити динаміку проведення заняття/уроку (зміну видів діяльності).
Відповідно до вимог Концепції Нової української школи одним з ефективних шляхів оновлення змісту і методів навчання в сучасній школі є інтеграція, яка реалізується на засадах тематичного та діяльнісного підходів.
Однією з оптимальних моделей інтеграції у початковій школі є інтеграція навколо соціокультурної теми/проблеми під час тематичних днів/тижнів. Створення єдиного для навчальних предметів тематичного простору дозволяє уникнути дублювання інформації у змісті різних навчальних дисциплін та, водночас, розглянути аналогічний матеріал одночасно з різних боків, за допомогою різних дидактичних засобів. 
Утілюючи ідеї педагогіки партнерства, вчителю необхідно використовувати в своїй роботі не тільки стандартні методи організації навчально-виховного процесу, але в більшій мірі виявляти ініціативу і будувати навчання і виховання таким чином, щоб дитина була постійно залучена до спільної діяльності.
Організація освітнього процесу на принципах наступності, перспективності, врахування індивідуальних особливостей забезпечує всебічний гармонійний розвиток дитини.
         Американський педагог Ф. Шлехті, посилаючись на опитування багатьох бізнесменів, працедавців, шкільних функціонерів, підкреслює, що на запитання «Що ви хочете від школи?»  отримував, як правило, одну й ту ж відповідь: «Нам потрібні люди, які вміють вчитися самостійно». На сучасному етапі ми, вчителі справді прагнемо дати учневі якомога більший обсяг знань з усіх предметів, але не замислюємось: яка ж якість цих знань? Я вважаю, що вчитель має тренувати розум учнів, учити їх критично мислити. Керуючи навчальним процесом, стати не лише каналом передачі інформації, а й навчити учнів розуміти й уміти розмірковувати над тим, що вони знають, про що думають.
  Головним  завданням педагога є необхідність активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів, викликати інтерес до біології, щоб кожен був активним учасником кожного уроку, а не пасивним спостерігачем.
  Тому однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики є активізація пізнавальної діяльності учнів. Саме від її вирішення залежить ефективність навчальної діяльності, яка проявляється в міцному засвоєнні знань, стимулюванні та розвитку інтересу до навчання, формуванні самостійної думки та підготовці до самостійного життя.
      Для підвищення якості знань учнів, вчитель повинен доповнювати урок, як основну форму навчання, іншими формами організації педагогічного процесу. Цими додатковими формами можуть бути екскурсії, консультації, додаткові заняття, а також допоміжні форми, які спрямовуються на задоволення багатосторонніх інтересів і потреб, до них відносять факультативи та різноманітні форми гурткової та клубної роботи.
     Уроки потрібно будувати таким чином, щоб учні переключалися з одного на інший вид навчальної діяльності і не загубили інтерес та бажання дізнатися більше.
      Для цього використовуюся :
- проектні технології, що забезпечують інтеграцію предметних знань і вмінь із різних предметів і видів діяльності;
- ігрові технології, які формують навички розв’язувати творчі завдання на основі вибору альтернативних варіантів;
- технології особистісно зорієнтованого, диференційованого навчання;
- інтерактивні технології (робота в групах, метод проектів, «мозковий штурм», «ажурна пилка», «кейс-метод», «акваріум», рольові й ділові ігри, «велике коло», «шкала думок», «бесіда за Сократом», «асоціативний кущ», «відкритий мікрофон», вправи-енергізатори, групова дискусія, взаємне навчання тощо);
- технології проблемного навчання;
- технологіі співпраці.
     Під час уроку учень повинен сприймати готові знання, які викладає вчитель, осмислити їх, запам’ятати і узагальнити. У деяких учнів зменшується прагнення вчитись, недостатньо волі і енергії в розумовій діяльності.
     Є категорія учнів, які мають зовнішню активність і на уроці працюють з підручником, переписують визначення процесів і явищ, але не вміють критично мислити, не вміють поставити запитання, навіть репродуктивного рівня.
     Пошуку шляхів і методик підвищення рівня пізнавальної активності учнів і успішності самореалізації їх можливостей присвячено багато робіт науковців і педагогів, які намагаємось використовувати в роботі при викладанні біології. Бажаний результат – більшість учнів має достатній і високий рівень навчальних досягнень.






Алгоритм №1.
Вироблення вміння пояснювати.
1)    Дайте визначення терміну, поняттю, процесу.
2)    Розділіть листок зошита на 3 колонки (якщо у вигляді таблиці)
a)     "Процес" або явище – назва;
b)    Суть процесу;
c)     Приклади організмів, що відповідають явищу.
3)    У першій колонці запишіть назву процесу, у другій суть того що відбудеться, і про що записали у першій, у третій наведіть приклади живих організмів для явищ характерні описані процеси.
4)    Зробіть висновок, у якому у стислому вигляді запишіть суть процесу або явища
Алгоритм №2.
Вироблення уміння характеризувати. Охарактеризувати – це означає описати характерні розпізнавальні якості і властивості, риси чого-небудь, якоїсь біосистеми.
1)    Дайте визначення терміну, скористуйтесь підручником чи словником.
2)    Розділіть сторінку на 2 частини, ліву назвіть "Основні властивості", праву "Чим характеризується"
3)    У лівій частині запишіть основні властивості:
а)…, б)…, в)… і т.д. у правій відповідно , що для них характерне.
4)    Зробіть висновок, у якому перелічіть основні характерні властивості [Д 1]
Робота за алгоритмами по виробленню умінь і навичок навчальної діяльності є частиною діяльнісного компоненту освіти.






Доповідала Гупка Анастасія Віталіївна


 

       Доповідь вчителя біології Гупки А. В.
НУШ науково методичний супровід впровадження реформ
Шляхи підвищення ефективності сучасного уроку
Змінюється мета і зміст освіти, з’являються нові засоби і технології навчання, але які б не відбувалися реформи, урок залишається головною формою навчання. На ньому трималась традиційна і стоїть сучасна школа.
Початкова школа важлива ступінь в системі шкільної освіти тому, що вперше головною діяльністю стає навчальна діяльність учня. І від того як буде сформована ця діяльність, наскільки молодший школяр навчиться вчитися, наскільки буде прищеплена дитині цікавість до процесу пізнання, створені комфортні умови для навчання, необхідні для розвитку самостійності, здатності до самоорганізації і самореалізації, залежить успішність навчання в початковій, середній, а потім старшій ланці.
Підвищенню ефективності сучасного уроку сприяють модернізація інноваційних напрямків технологічного навчання , ідей позитивного педагогічного досвіду, нетипових засобів навчання.
Інноваційна технологія – це створення та застосування нововведень для розв’язання педагогічних проблем. Це нові методи і форми педагогічної діяльності.
Які б інновації не вводилися, тільки на уроці, як і багато років назад, зустрічаються учасники освітнього процесу: вчитель і учень. Що б не стверджували про комп’ютеризацію і дистанційну освіту, вчитель завжди буде капітаном в цьому плаванні.
Вчитель – свого роду режисер. Він повинен максимально точно і повно реалізовувати сценарій – створити цілісний, результативний, цікавий для учнів урок. Кожний вчитель в своїй педагогічній діяльності повинен прагнути стати майстром своєї справи, для цього потрібно постійно підвищувати ефективність і якість уроку.
Можна виділити наступні критерії оцінки ефективності і якості уроку.
·         Засвоєння учнями певних знань.
·         Розвиток умінь і навичок.
·         Включення дітей в навчальну діяльність.
·         Розвиток в учнів пізнавальних процесів.
·         Розвиток рефлексії і оцінювальної діяльності.
·         Зв’язок учбового матеріалу з життєвим досвідом учнів.
·         Індивідуалізація і диференціація завдань.
·         Ступінь стомлюваності учнів під час навчальної діяльності.
·         Позиція педагога в навчальному процесі.
·         Характеристика діяльності учнів на уроці (інтерес, активність, розуміння матеріалу і його значення).
·         Рівень підготовки вчителя до уроку і методика викладання.
Шляхи підвищення ефективності уроку:
·         Постійне підвищення наукової ерудиції, педагогічної майстерності вчителя.
·         Поліпшення матеріальної бази учбового закладу, кабінетів.
·         Комплексне планування уроків.
·         Раціональне використання часу уроку.
·         Відповідність змісту освіти методам навчання, можливостям тих, хто навчається і вчителя.
·         Розвиток творчої активності і самостійності учнів.
·         Врахування індивідуальних особливостей учнів.
Щоб дитина краще включилася в навчальний процес протрібно застосувати найефективніші методи:
·         Ігрову діяльність;
·         Створення позитивних емоційних ситуацій;
·         Роботу в парах;
·         Проблемне навчання.
Адже, навчити дитину за максимально короткий проміжок часу запам’ятати та застосувати у своїй діяльності великий обсяг інформації – це основна мета навчання в начальній школі.
Дитина іде до школи і сподівається відчути радість шкільного життя. І лише тоді виникає інтерес до навчання, коли ця надія справджується.
Вчителеві дуже багато потрібно зробити, щоб з перших хвилин уроку оволодіти увагою  школярів. Тому з самого початку діти включаються до активності, вчитель ціленаправленно проводить невеличку фронтальну самостійну роботу.
Щоб підтримати робочий настрій учнів, важливе значення має поступове засвоення навчального матеріалу. З цією метою вчитель розподіляє його на невеликі елементи.
Значущим засобом підвищення ефективності уроку є дуже велика кількість видів роботи на уроці. У своїх працях К.Д.Ушинський відмічав, що дитина потребує діяльності безперервно і стомлюється не діяльністю, а її одноманітністю. Ефективне засвоєння знань молодшими школярами відбувається тоді, коли на уроці відбувається чергування різних видів діяльності.
Проте є питання питань: як працювати на уроці з усім класом і одночасно з кожним учнем?
Диференційований підхід до навчання може стати відповіддю на це питання. Такий підхід здійснюється на індивідуальному рівні, тому, що кожна дитина має свої індивідуальні здібності, свій характер, свій досвід, свій темперамент. Ці особливості дитини можна корегувати.
Треба враховувати, що діти самі визначають особисту «лінію» свого розвитку. А нашою задачею – задачею вчителів, стає створення таких психолого-педагогічних умов, які б забезпечили стимулювання освітньої діяльності на основі саморозвитку, самовиразу.
Сучасні технології :
однією із форм є ігрові технології.
На навчальних уроках з молодшими школярами необхідні елементи гри. В житті малюка гра займає дуже важливе місце. Вона сприяє розвитку учня, розвиває самостійність та ініціативу. За допомогою гри у дітей прокидається інтерес до життя. В початковій школі широко застосовуються дидактичні або навчальні ігри.. Вони розвивають пізнавальну активність учнів та їхній розум.
Намагаючись зробити навчання найбільш інтенсивним, я частіше відходжу від традиційного проведення уроків, підвищуючи їх різноманітність (урок-вікторина,урок-рольова гра, урок-диспут, урок-конкурс і т.п.). Учні зацікавлені, працездатність підвищується. Проте, потрібно відмітити, що у виборі нестандартних уроків необхідна міра. Наприклад, на своїх уроках біології застосовую такі ігри як:
«Сходження на вершину». На дошці вчитель малює гору з вер­шиною. Назва вершини відповідає назві тварини (рослини, органа, що вивчається). Два учасники одержують картки з певною кількістю ознак. Учні по черзі називають ознаки, які належать цій тварині (рослині). У разі правильного визначення учень перемішується по «сходинках» гори ближче до вершини. Перемагає той, хто швидше подолає всі етапи і дійде до вершини гори.
«Пошта». Для гри використовуються шість кишень (конвертів) розміром 16x11 см, з відповідними написами (наприклад, хижі ссавці). Учасники гри отримують однакову кількість карток (кожному або групі). Потім ці картки (з назвами чи малюнками тварин) учні повинні покласти у відповідну кишеню і не помилитися адресою.
«Реклама». Цю гру можна проводити індивідуально з учнями, у парах чи групах. За мінімум часу потрібно дати максимум інформації про запропонований об’єкт.
Технологія розвивального навчання дозволяє мені не тільки активізувати роботу і підвищить ефективність уроку, а і змінити характер навчальної діяльності. Стрижнем системи розвивального навчання є досягнення максимального загального розвитку школярів, а це приводить до підвищення якості знань. Підвищую ефективність уроку через творчі завдання. Діти складають кросворди, пишуть вірші, казки. Але до завдань такого роду підходжу диференційовано, тому що не кожній дитині воно під силу.
Робота в групах дозволяє мені вирішувати не тільки освітні задачі, а й виховні, формує комунікативні уміння, здобувається навичка роботи з підручником і додатковою літературою. Ця форма забезпечує облік індивідуальних особливостей кожної учнів, дозволяє підвищити відповідальність кожної дитини за результат роботи всієї групи.
Розв’язання задачі оновлення змісту початкової освіти не залишає осторонь і навчання вчителів. На сучасному етапі кожна, поважаюча себе людина повинна володіти комп’ютерними технологіями, які дозволяють формувати у учнів дослідницькі уміння, уміння працювати з інформацією, дати їм так багато навчального матеріалу, скільки вони можуть засвоїти. В нашій школі створений кабінет інформатики, який є ресурсним центром, що дозволяє широко застосовувати ІКТ технології на уроках. Застосування цієї технології дозволяє розв’язувати такі проблеми, як зацікавленість кожної дитини протягом всього уроку.
Використання технології проблемного навчання , вчить дітей ставить питання (проблеми) і відшукувати на них відповіді – важливий фактор росту якості навчання, засіб підготовки до творчості і праці.
На кожному уроці я залучаю учнів до самостійного визначення понять. На основі спостережень, описів учні виділяють суттєві ознаки предмета або явища. Головне у вирішенні пізнавальної проблеми – залучити школярів до роботи над даною проблемою., зацікавити їх новою діяльністю.
   Чому..., незважаючи на..? Наприклад: «Чому кров в артеріях не повертається назад, незважаючи на відсутність перешкод?»; Якщо..., то чому..? Наприклад: «Якщо біль неприємність  для людини, то чому його називають захисною реакцією організму?»
Однак важлива не лише форма проблемних запитань, а й правильна їх постановка.
Наприклад: «Якщо качконіс належить до ссавців, то чому він несе яйця?» Зазвичай діти відповідають, що йому так хочеться або через свою будову. Запитання слід сформулювати так: «Якщо качконіс несе яйця, то чому він належить до класу ссавців?» Тепер учні шукатимуть ті ознаки, за якими качконоса віднесено до класу ссавців, а не до класу птахів.
Застосування у навчаннні інноваційних технологій передбачає взаємодію учасників навчального процесу. Тому, активно застосовую у своій практиці групову (колективну) технологію. В групі може бути від двох і більше учнів. Вона може бути як постійною, так і мобільною. Групова технологія дає можливість зробити процес навчання диференційованим. Для засвоєння знань колективна робота є найефективнішою.
Конкурс «Склади букет» 
На уроці «Запилення» групам учнів пропонуються картки (або колекція різних квітів) із зображенням рослин. Одна група складає букет з комахозапильних рослин, а інша — з вітрозапильних. Кожна група пояснює свій вибір. Учитель доповнює відповіді дітей. 
Технологія педагогічної діагностики і контролю:
·         Попередній контроль (виявлення рівня знань);
·         Поточний контроль;
·         Підсумковий контроль.
Технологія виховання – це не формалізм, який знеособлює і морально спустошує виховання. Сучасні технології виховання здійснюють комплексний підхід. Технології виховання мають такі ознаки:
·         Діяльнісний підхід (включення в діяльність, яка формує особистість);
·         Визначення початкового рівня сформованості певних якостей;
·         Перехід до самовдосконалення.
Всі технології, що використовуються мною в початкових класах дозволяють побудувати процес навчання моїх учнів в особистісно-орієнтованій парадигмі і несуть здоров’язберігаючу функцію.
Вибір кожної з описаних технологій залежить від певних умов. До них я можу віднести і підбір дітей в класі, і зміст матеріалу, його об’єм, а також вікові і психологічні особливості класу. Головне, щоб урок став результатом творчості не тільки моєї, а й моїх учнів.
– Якщо ви бачите хоча б невеликий успіх в учня, не бійтеся ставити хороші оцінки. Учень повинен відчути що таке «відмінно» і буде прагнути до нього.
– На уроці потрібно надавати можливість дитині відчути себе особистістю, піднімати його самооцінку і впевненість в хорошому розумінні цього поняття.
– Ставлення до дитини, як до рівного , що виключає грубість, різкість, зневажливий тон, повинно стати нормою педагогічної діяльності .
– Вчитель, це людина непередбачувана, загадкова, особлива, тому ви повинні бути цікавими, як особистість.
Урок – всього лише невеликий проміжок часу. І як важливо, щоб до кінця його кожний мій учень зрозумів і пізнав щось нове. Щоб мої учні були впевнені в позитивних результатах своєї праці.

Література
1.      Савченко О.Я. Розвиток пізнавальної самостійності школярів. – К.: Радянська школа, 1982.
2.      Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології (навчальний посібник) / Дичківська І.М. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.
3.      Хименець В.В., Кірик М.Ю. Інновації в початковвій школі. – Ужгород 2008. – 344 с.
4.      Ігнатенко М. Сучасні освітні технології // Математика в школі. – 2003. – №4, с. 2-6.
5.      Інноваційні пошуки в сучасній освіті / За заг.ред. Л.І. Даниленко, Е.Ф. Паламарчук. – К.: Логос, 2004. – 220 с.











Немає коментарів:

Дописати коментар